fredag 3 januari 2020

Årsrapport - 2019

2019 har passerat och vilket fantastiskt år det blev. En enorm avkastning på börsen har gjort oss alla rikare och gummibandet har nu spänts ännumer. Dock har vi med oss en stadigare grund igen med ett Brexit som är på banan, ett första handelsavtal och flera indikationer att den globala ekonomin fortsatt mår bra och tuffar på.

Själv slog jag alla förväntningar i sparande, utveckling, utdelningar och förväntade utdelningar. Så långt så att jag tog en paus för att bygga på reserverna istället och inreda min nya bostad. Mer om detta senare!

Nu till rapporten!

Årsrapport 2019

01-01-2019 till 31-12-2019

Utveckling:


Bästa affärer:

Byggpartner

Axfood

Castellum

ABB

Sämsta affärer:

Nordea

Swedbank

Sampo

Trots att året har haft volatilitet  varje månad så har portföljen svängt väldigt lite på nedåtsidan. Index kan flyga och fara upp och ner 2% men portföljen hänger bara med lite och tar sig sakta men säkert uppåt. I början av året kändes det dock som om vi rusade till 10% och jag blev med defensiv men efter att ha försökt bryta upp ett antal gånger så nådde vi till slut 21.67%. Under Index men med en markant lägre risk i min värld.

Dock har året inte varit utan minor och dåliga affärer. Men hög direktavkastning och "stadiga" affärer så låg jag tung i finans och bank under året. Något som gjorde väldigt ont när det blev klart att dålig lönsamhet, pengatvätt och sänkta utdelningar låg i korten. Jag valde därför att växla ner risken och köpte på mig indexfonder istället (just nu ca 25-30% av portföljen) som jag låter ticka på med kvartalsvis eller halvårsvis utdelning. Inte lika roligt och mina förväntade utdelningar sjönk fram åt slutet av året med nästan 10%. Detta är dock priset för en lägre riskprofil och då mitt stretch goal var 24,000sek i förväntade utdelningar, något som jag nådde i faktiska utdelningar och passerade med över 10% redan så kändes det som om det var ett pris jag var villig att betala.

Jag har dock fortsatt att investera längs med min strategi om att köpa starka och defensiva utdelningsaktier så som Telia, Fortum, Nobina, Realty Income Corp, ERP, NorthWest och Axfood som fortsätter att ticka på. Dock har jag inte investerat under årets sista månader då jag redan nått mina mål och allokerar lite inkomst till min nya bostad och reserverna istället. Skönt att ha torrt krut när man går in i ett nytt år!

Under året ägde jag även Hemfosa som blev uppdelat och utköpt, ICA som jag sålde av då det blev väldigt dyrt väldigt snabbt samt Industrivärden som även den blev otroligt dyr. Givetvis har dessa aktier fortsatt uppåt efter mina sälj men alla gav goda vinster så jag är inte bitter för det.

Resultatet av året är över 20% och trots att index klättrade mer än så är jag givetvis nöjd och glad för detta. Gäller dock att fortsätta köpa kvalité och inte bli övermodig. Vi tackar och tar emot istället och gör oss redo för en nedgång som vi nu är ett år närmare.

Mina fem bästa bolag i år har varit  Byggpartner, AxFood, Castellum, Investor och ABB.

Byggpartner gjorde en grym revanch i år och utöver att den har klättrat över 60% även delat ut ca 7% baserad på min YOC. Med en stark orderstock och bra marginaler så tror jag fortsatt på detta företag och förväntar mig en trevlig utdelningshöjning till våren.


Axfood gjorde även dem ett bra år. Starka kassaflöden och hög utdelning har satt dem på tapeten och fler än jag hittade till denna aktie. ICA gjorde jag mig av med men behåller Axfood tills vidare.


Castellum 
låg kvar i portföljen och tickade även i år. Observera i grafen nedanför att jag inte har gjort några köp i denna aktie under de senaste 12 månaderna. Ett klart bevis på att man bör köpa vinnare men med en så pass låg DA just nu så finns det andra aktier jag tittar på istället. Förväntar mig dock även här en höjning till våren.


Investor Även Investor gjorde ett bra år (som vanligt) och här köpte jag lite extra under året trots en lägre DA. Industrivärden fick lämna portföljen på grund av sitt höga pris och avsaknaden av en onoterad del men Investor tuffar på och här hoppas vi på en större utdelningshöjning till våren (mer än 1 krona).



ABB tar jag med som en kicker då resultatet är i linje med Castellum. Hatad av många men fortfarande en otroligt spännande business. Hade kurslarm på när DA gick över 4% så att den passade in i min portfölj och det har visat sig vara en fin affär.



De sämsta affärerna i år är Nordea, Swedbank och Sampo. Alla sålde jag med ca 10-25% förlust (utan att ha räknat med utdelningar som dock gör det hela lite bättre). Med oklar framtid och oklara utdelningar till våren så finns det ingen plats för dessa företag i min portfölj. Istället sätter jag dem på avbytarbänken, låter dem tjafsa klart i Baltikum, få sina böter och sänka sina utdelningar innan jag tittar på dem igen. Kanske missar jag massor med uppgång men kanske klarar jag mig från det värsta också. Vem vet.

Detta visar dock på tre tydliga Value Traps eller värdefällor. Med DA över 7% på alla tre och "fina bolag" i folkmun så har fler än jag bränt sig på dessa aktier. Likviderna gick nästan oavkortade till XACT Högutdelande som ger en bättre spridning och därav begränsad nedsida. Även om den ETFen givetvis också har bank och finans i sig.

Gällande utdelningarna som så klart är det viktigaste i min portfölj så nådde jag inte bara mitt första mål med faktiskt utdelning av 20,000 utan även mitt stretch goal på 24,000kr i utdelning 2019 (24,058kr totalt, inte inräknat uppköp och utdelade aktier). Jag var uppe och nosade på 30,000kr i förväntade utdelningar under 2020 också men växlade då ner i Bank och Finans och ligger nu precis runt 27,000kr i förväntade utdelningar och en mer konservativ yield på 4.34% och YOC på 5.48%.



Planer för 2020:

Jag har stora planer på att bli en mer aktiv trader 2020 och hoppas få dela detta med er när tiden är inne. Börsen ger mig så mycket nöje, i både upp och nedgångar så jag känner att jag vill ha mer och ge det en chans att titta mer på tillväxtaktier men på kortare sikt. Exakt hur detta kommer gå till och se ut vet jag inte än men det kan komma att ändra portföljen markant.

Dock gällande utdelningar och min nuvarande strategi så skulle målet fortsätta vara att nå 30,000sek i utdelningar under 2020. Något som skulle motsvara 2 månader av utgifter för min del då jag lever rätt sparsamt.

Mitt stretch goal skulle vara 36,000sek i utdelningar eller i alla fall förtväntade utdelningar 2021. 3000sek i månaden är inte illa och en stadig inkomst för framtiden.

Portföljen har just nu 19 innehav i 4 valutor (SEK, USD, EUR och CAD) och det känns som en trevlig balans och något jag vill fortsätta hålla.

För 2020 önskar jag att marknaden tickar på, att spänningarna mellan länder lugnar ner sig och att ekonomin tickar vidare  på ett om möjligt mer hållbart sätt. Jag hoppas även att jag är fortsatt frisk och att jag får spendera mycket tid med vänner och familj.

Tack för ett fantastiskt år och Gott Nytt År till er alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar