onsdag 11 maj 2022

Det är inte dyrt...

Tongångarna på Twitter är låga just nu. Många ligger -30% eller mer på året och insatsen till lägenheten känns långt bort. 

Men om man ser denna dipp som ett köpläge istället så känns det allt annat än dyrt just nu. Om vi framförallt tittar på bolag där vinsten är lite stabilare så kan du ändå göra riktigt bra affärer just nu. 


Di publicerade följande tabell i här om dagen och jag tycker att den visar något otroligt viktigt:


Att bolag med långa kontrakt och stadiga vinster nu går att köpa till PE 10 eller lägre. Det jag tycker står ut här är Intrum och Bankerna, Lundinbolagen och stabila fastighetsbolag så som Corem och Diös. 

Givetvis kan det gå ner mer, speciellt om Putin får flipp eller liknande, men Intrum kommer fortsätta driva in sina pengar. Lundin kommer fortsätta pumpa olja och Corems kunder kommer fortsätta bedriva sina verksamheter. 

Mer orolig skulle jag vara för SSAB, Dometic och New Wave här då deras kvartal kan svänga häftigt. 

Jag förblir köpare på dessa nivåer, även om det går ner 20% till och en del av mig tror ändå att vi skulle kunna sluta Flat för året... Om Putin avsätts/dör, energipriserna lugnar ner sig och den globala logistiken kommer igång. Saker som tar ett kvartal i taget men om det gör så, då finns det inte mycket som hindrar oss från att leva våra bästa liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar