fredag 2 augusti 2019

Månadsrapport - Juli 2019

Juli är över och det kändes som om vi skulle sluta långt under ytan med blodröda siffror. Dock höll vi oss ovan ytan tillslut och livet går vidare.

Nu till rapporten!

Juli 2019

01-07-2019 till 30-07-2019

Utveckling:



Årlig utdelning:


Nya innehav:

XACT Högutdelande

Telia

Skistar

Stora Enso

Holmen

Nobina

Kopparberg

Byggpartner

Fortum

Sålda innehav:

Swedbank

Utdelningar:

EPR Properties

Realty Income

Den största händelsen denna månad var så klart rapporterna och då jag har stor exponering mot bank och finans så de innehaven fick rikligt med smisk. Dock är jag håller jag mig väl diversifierad och trots att Swedbank och Nordea rasade så rörde sig knappt portföljen.

Swedbank valde att ändra sin utdelningspolicy så fick den aktien lämna portföljen. Mitt YOC sjönk från 7 till 3.5 och med den risk Swedbank nu står inför så följer den inte längre min strategi. Drog plåstret på 18% förlust men sover gott om natten igen.

På grund av detta sjönk mina förväntade utdelningar markant men tack vare en högre sparkvot än vanligt så lyckas vi ändå höja siffran från månad till månad om än något mindre än vanligt. Risken i portföljen har dock sjunkit.

Utöver större påfyllnader i XACT Högutdelare och Nobina så har jag fyllt på med småslattar här och där. Jag har även köpt några mindre bevakningsposter i Stora Enso, Holmen och Kopparbergs. För att sprida risken i företag som nu har kommit ner en bit i värdering och har DA runt 4% och därför passar in i min portfölj.

Just nu är det dock riktigt rörigt på börsen och kanske börjar sättningen nu. Tror dock inte på någon fullständig megakollaps då centralbankerna fortsätter att dopa marknaden. Jag har dock tagit beslutet att skjuta över en del av sparkvoten på amortering tillsvidare. Då jag bor utomlands har jag en markant högre amortering än ni lyckliga stackare i Sverige så det lönar sig att betala av bostaden.

Nästa månad planerar jag att fylla på i Holmen och Stora Enso om de fortsätter nedåt. Jag önskar även att fylla på lite i mina Amerikanska innehav och titta på ytterligare ett sådant. Möjligtvis inom läkemedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar