lördag 31 augusti 2019

Månadsrapport - Augusti 2019

Augusti är över och trots hög volatilitet så har det blivit en av de bästa månaderna hittills för mig. Jag lyckades till och med öka mina förväntade utdelningar med 10%.

Nu till rapporten!

Augusti 2019

01-08-2019 till 31-08-2019

Utveckling:


Årlig utdelning:


Nya innehav:

XACT Högutdelande

Skistar

Stora Enso

Kopparberg

Sampo

EPR

Altria

BP

Sålda innehav:

Nordea Fi

ICA

Holmen

Utdelningar:

EPR Properties

Realty Income

Denna månad låg portföljen stabilt trots svängningarna i index och vi är nu tillbaka i linje med OMXSPI och långt före OMX30. Känns bra att portföljen beter sig som den gör och fortsätter att tuffa på trots att verkligheten krossas utanför fönstret.

Denna månad fick vi utdelning från Sampo i form av Nordea Fi aktier. Jag räknar inte med dem i mina utdelningar trots att jag sålde dem direkt då jag vill skilja på cash och annat. Jag sålde även ICA efter en uppgång på 58% då aktien ser på tok för dyr ut nu och aldrig var en särskilt hög utdelare. Dock tackar jag för utvecklingen och fyllde på i mina andra bolag. Holmen gjorde jag likadant med då aktien flög 10% under den korta tid jag ägde den och då jag känner att den redan var dyr från början så tackar jag för utvecklingen och fyllde på i Stora Enso istället. Tack vare detta ser vi ovanligt mycket köp och sälj denna månad.

Lönen samt likviderna från försäljningen av ICA och Holmen fyllde på i mina andra favoriter vilket fick våra förväntade utdelningar att öka med 10% eller 2,500sek. Kul då att komma ihåg att jag 2016 hade totala förväntade utdelningar på 5,000sek och kände att det var så häftigt att vara på väg. Nu ökade vi med hälften av det på 30 dagar. Snöbollen är i rullning.

Jag köpte även två bevakningsposter i Altria som förväntas fusionera med Philip Morris International samt BP. Båda har en tråkig utveckling på senare tid men fundamentalt är de fortsatt starka och även om vi är tidiga på bollen så får vi se vart det bär av härifrån.

Nästa månad vill jag fortsätta fylla på i Fortum, Stora Enso och Telia men även titta på en till månadsutdelare. Har några på G som jag är intresserad av men inte har tagit beslutet än att gå vidare med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar