torsdag 6 juni 2019

Månadsrapport - Maj 2019

Maj har passerat och det blev en tung månad för portföljen men vi piskade index i alla fall on börjar lägga oss i linje med detsamma över året. Nästa månad ser jag till att göra en halvårsrapport också.

Vi klarade även av årets mål med över 24,000sek i förväntade utdelningar! Nu sparar vi vidare mot 30,000sek...

Nu till rapporten!

Maj 2019

01-05-2019 till 31-05-2019

Utveckling:



Årlig utdelning:


Nya innehav:

XACT Högutdelande

Investor A

Byggpartner

Nordea

Axfood

ICA Gruppen

EPR Properties

Sålda innehav:

HomeMaid

Utdelningar:

COOR

ABB

Byggpartner

Investor

EPR Properties

Realty Income

XACT Högutdelande


Denna månad fortsatte utdelningarna att rasa in och några större så som XACT Högutdelande, Byggpartner och COOR trillade in.

Dock tog jag tillslut tummen ur och sålde HomeMaid. Det har varit ett av mina favoritbolag i flera år och trots allt en god affär. Men då de först sänker utdelningen och sedan vinstvarnar så är det ej längre det stabila företag jag en gång kärade ner mig i och jag beslutade mig för att dra plåstret. Kommer sakna bolaget dock och förbli en kund.

Annars var det en röd månad och endast tack vare några utdelningar och en större insättning än vanligt så håller vi oss högre än förra månaden. Hoppas på en studs i Juni och en lugnare höst men med Trump vid rodret så kan det ju gå hur som helst.

Denna månad fyllde jag på i en bred skara av bolag men framförallt i XACT Högutdelande och EPR som fortsätter  ticka på. Byggpartner fick lite kärlek då de fortsätter att gå bra och jag rundade även upp i Investor.

I Juni så siktar jag på att fortsätta fylla på i XACT Högutdelande vilket jag önskar ska stå för 20-25% av portföljens värde och där är den inte än. För att ge en bra grund i portföljen och limitera girig stockpicking. Nu när den dessutom har ett DA % på strax under 5% så känns det väldigt trevligt.

Kommer dock även titta på Nobina efter rapporten, Sampo och EPR för att sprida riskerna i stadiga bolag.

I Juni så ska jag även få signera sista raden på köpet av min bostad och räknar med några saftigare utlägg på grund av detta. Hoppas dock att det blir något kvar för portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar