lördag 4 maj 2019

Månadsrapport - April 2019

April har passerat och även detta en strålande månad. Jag ligger långt bakom Index men trots att det suger lite så är det viktigt att inte bli girig. Insåg även att en cell i mitt portföljdokument inte räknades med så vi får en extra skjuts i förväntade utdelningar denna gång. Dock känns det mer som ett misslyckande då man ska vara noga och det kunde lika gärna gått åt andra hållet...

Nu till rapporten!

April 2019

01-04-2019 till 30-04-2019

Utveckling:


Årlig utdelning:


Nya innehav:

Fortum

Sampo

HomeMaid

Telia

XACT Högutdelande

Nobina

EPR

Sålda innehav:

Industrivärden

G4S

Utdelningar:

Fortum

Swedbank

Nordea

EPR Properties

Realty Income

Telia

Sampo

ICA

Denna månad så slog vi alla rekord gällande utdelningar och börsen fortsatte att storma uppåt. Portföljen fylldes på mer än någonsin och jag tog ett stort beslut i att byta Industrivärden mot XACT Högutdelande. Investmentbolag är kända för att växa stabilt och ofta bättre än index, dock stötte jag på patrull hela tiden då jag önskade fylla på i Industrivärden men kände att det var på tok för dyrt. De har endast listade bolag vilket ger en rätt dålig edge, jämfört med Investor, så jag började titta på alternativ. XACT Högutdelande har både en bra mix av företag och en högre utdelning så jag tog beslutet att byta. Detta var när den förväntade utdelningen var 5sek vilket senare visade sig bli 5.60sek och affären har därför varit lysande hittills. Blir intressant att se hur Industrivärden står sig mot XACT Högutdelande framöver.

Jag sålde även av G4S med en liten vinst. Den rasade direkt från start men flög 20% på en dag efter att de meddelade att de skulle sälja sin kontantbehandling. Tog tillfället att lämna aktien då jag fick en påminnelse om hur jobbigt det är att äga aktier i Danmark.

Annars fyllde jag på i The Usual Suspects Sampo, Fortum och Telia men köpte även mer i EPR och Nobina (efter en kalasbra årsredovisning).

Fick heller ingen utdelning i Triboron till slut vilket var tråkigt då den sköt som fan. Men lika glad för det är jag men gladas är nog GW.

På grund av det ovan nämnda felet i mina beräkningar så är jag nu bara 155sek från 24,000 i förväntade utdelningar. Helt galet vad portföljen rullar på just nu och kanske har jag möjligheten att nosa på 30,000 i förväntade utdelningar innan årets slut. Mål ska vara tuffa att nå men jag tror att det är möjligt om jag fortsätter spara som jag gör just nu. Den som lever får se.

I Maj så fortsätter utdelningarna att rulla in och jag planerar att fylla på i XACT Högutdelande, Bankerna och möjligtvis Byggpartner och HomeMaid som båda rapporterar i Maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar