lördag 30 mars 2019

Månadsrapport - Mars 2019

Mars är förbi och det tackar vi för. En mardröm för någon som mig med stor exponering mot finans. Swedbank har rasat 30% under månaden och det gör då avtryck i den totala utvecklingen. Om man tar bort Swedbank och räknar in de förväntade utdelningarna där X-Dagen redan har passerat så skulle vi istället legat på ca 3% plus så resten av portföljen verkar hälsosam.

Nu till rapporten!

December 2018

01-03-2019 till 31-03-2019

Utveckling:


Årlig utdelning:


Nya innehav:

Swedbank

Telia

Nordea

Fortum

Industrivärden C

EPR Properties

Sålda innehav:

BMW

Utdelningar:

Realty Income

Castellum

Axfood

Denna månad kom de sista årsrapporterna och flera aktier fortsatte att höja utdelningarna men vi fick även en sänkning i BMW. Jag valde därför att sälja företaget med en utveckling på plus minus noll. Tror på en fortsatt trevlig utveckling för BMW som företag men en aktie som sänker utdelningen har ingen plats i min portfölj just nu. Återkommer kanske senare när kursen har gått ner en bit till.

Efter Uppdrag Gransknings reportage om problemen i Swedbank så har även Nordea fått en smäll. Dock tror jag fortsatt att detta är något som är överspelat snart och sitter kvar i båten. Kan även tänka mig att fylla på i Swedbank om några veckor om detta har lugnat ner sig lite.

G4S som tillkom till portföljen förra månaden utvecklas dålig men då det är en liten bevakningsposition endas så sitter jag kvar. Tror fortsatt på branschen och om de säljer kontantdelen så kan det lösa många andra problem. Fortsätter bevaka tills det att något händer.

Har även beslutat mig för att teckna två nya noteringar i Triboron och Teqnion. Fick ingen tilldelning i den sista men ser fram emot att följa Triboron den 8e April när den introduceras.

På grund av en senare lön denna månad så har jag inte hunnit köpa något mer denna månad men har istället planer att fylla på i Fortum, Nobina (beroende på Årsrapporten den 5e April), EPR Properties och Telia.  De förväntade utdelningarna kommer därför sannolikt växa till sig till nästa rapport. Väldigt trevligt.         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar