söndag 3 mars 2019

Månadsrapport - Februari 2019

Februari och dess rapporter har passerat och detta med blandade resultat. Vissa överraskade och vissa höll inte måtten. Totalt så ökade dock utdelningarna organiskt och de förväntade utdelningarna för ett år framöver är nu väldigt nära 20,000sek.

Nu till rapporten!

December 2018

01-02-2019 till 28-02-2019

Utveckling:


Årlig utdelning:



Nya innehav:

Swedbank

Nordea

Fortum

G4S

EPR Properties

Investor A (Swap)

Sålda innehav:

Skanska

Hemfosa

Investor B (Swap)

Utdelningar:

Realty Income

De stora förändringarna i portföljen denna månad är att jag nu även har sålt av Skanska och Hemfosa. Skanska sänkte utdelningen och aktien fick smisk. Detta passar inte i en utdelningsportfölj enligt mig och aktien fick därför lämna portföljen. Kalla mig dock hycklare för HomeMaid som gjorde detsamma (sänkte från 0.55 till 0.4sek utdelning) beslöt jag låta stanna. Jag tycke att utdelningen var hög förra året efter avknoppningen av Veteranpoolen och nu ligger den på bättre nivåer. Dessutom hade de ett dåligt Q4 men jag väljer att fortsätta tro på bolaget och låter de ligga kvar ett år till.

Jag sålde även Hemfosa. Utdelningen blev i lägsta laget och jag valde att sälja av med god vinst (för att inte nämna avknoppningen av Nyfosa). Jag har istället börjat att smått investera i EPR Properties som i liknelse med Hemfosa även de investerar i sjukhus, skolor och andra byggnader med längre kontrakt. Detta blir ett bra komplement till Realty Income.

Jag gjorde även ett arbitrage swap i Investor och tjänade en halv aktie.

Vi har några nya bevakningsposter i portföljen då jag önskar att diversifiera till några fler sektorer. Jag valde att ta in Fortum för att få energiexponering. Valde mellan denna och Holmen men Holmen känns fortsatt dyr. Tog även in G4S igen. Jag sålde dem på 21-22dkk förra året och nu tog jag in dem på 18dkk efter ett fall till 16dkk. De växer organiskt, delar ut bra och är i en branch som ligger i tiden så jag hoppas se dem över 20dkk snart igen med en fortsatt stabil avkasning.

Med EPR, G4S och Fortum så har jag nu fler bolag med exponering mot andra valutor än SEK. Att SEK rasar gör mig just nu inte mycket då jag tjänar pengar och investerar i Euro men att sprida portföljen lite är i linje med min strategi.

På grund av detta surrande så ökade de förväntade utdelningarna markant men jag fick även stryk i portföljen jämnfört med Index. Inget jag bryr mig om egentligen då jag även såg i höstas när Index föll 17% så tappade jag knappt 7%.

Nästa månad väntar jag in rapporterna från Nobina och följer mina nya innehav noggrant för att lära känna dem bättre. Funderar även på att öka i Telia och Swedbank som båda har fått stryk i början av detta året men som fortsatt har en bra intjäning per aktie. Hur det blir det återstår att se.                                                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar