måndag 31 december 2018

Årsrapport - 2018

2018 har passerat och vi har fått smaka på några riktiga svängningar intradag. Dock som utdelningsinvesterare har jag fått bevisat att defensiva bra bolag klarar sig i alla lägen och jag fortsätter med att köpa varje månad i bolag av hög kvalité.

Nu till rapporten!

Årsrapport 2018

01-01-2018 till 31-12-2018

Utveckling:



Bästa affärer:

Castellum

Realty Income

Nobina

Sämsta affärer:

Kinnevik*

Nordea

Skanska

Det känns som om året började i limbo och marknaden försökte under sina första 6 månader att förstå vart världen är på väg. Hur går det med Brexit? Vad händer med Trump? Val i Italien? Val i Sverige! Bolsanaro i Väst och Kim Jong Un i Öst. Men efter sommaren så började det hända saker...

Det måste vara en day traders dröm att ha så här mycket volatilitet där index kan stiga och falla 3-4-5% på en dag utan konstigheter. Som långsiktig investerare spelar det väl egentligen ingen roll men det suger att se hur portföljen svänger ibland och man kan ligga en månadslön back en dagen och få en ny den andra.

Dock har min strategi, att köpa starka och defensiva utdelningsaktier visat sig fungera bra och med tillskott så som Realty Income Corp, Sampo och Telia så känns portföljen fundamentalt stark. Men jag har även några mer vilda utdelare så som ABB och BMW där jag förväntar mig mer svängningar men ändå en viktig del i min riskprofil.

Resultatet av året är precis under 5% vilket kan liknas med strax under min YOC men det är viktigt att minnas att även 1 krona mer i årets slut är en vinst jämfört med att spara på sparkontot. Aktier ger mig dessutom mycket mycket mer i form av ett eget intresse och en gemenskap men andra aktieintresserade runt mig.

Mina tre bästa bolag i år har varit Castellum, Realty Income Corp och Nobina

Castellum
är många utdelningsinvesterares favorit med stabil grund, goda värderingar och en utdelning som trillar in halvårsvis. Trots att direktavkastningen idag är lite väl låg så har de gjort ett fantastiskt år och med de förväntade utdelningshöjningarna nästa år så kan det fortsätta förbli ett bra case.


Realty Income Corp är även detta ett fastighetsbolag men med en annorlunda inrikting. Tillskillnad från Castellum som fokuserar på kontor och lager i Stockholm så sprider Realty Income Corp deras fastigheter runt hela USA och har en diversifierad lista av kunders om inkluderar Gym, Biografer, 7-11, Apotek och lager. Det talas mycket om butiksdöden men Realty Income Corp jobbar dagligen med att se till att deras kunder inte ligger i riskzonen för detta.

Trots en utveckling på 11% så glider Realty Income Corp up till plats två på min lista tack vare att dollarn har gett den en skjuts upp till ca 18% i reell ökning.


Slutligen Nobina som jag skriver mycket om. Ett defensivt bolag som går från styrka till styrka och vars största kund är stater och kommuner. Något jag gärna fortsätter att investera i speciellt om en lågkonjuktur ligger i korten.


De sämsta affärerna i år är Kinnevik, Nordea och Skanska. Kinnevik är tekniskt sett den enda förlustaffär jag har gjort i år efter att jag köpte en bevakningspost som jag efter en månad hade förlorat 13% i. Jag hade under den tiden även hunnit beslutat mig för att Kinnevik inte längre är det företag det en gång har varit och jag beslöt mig för att stänga position. Vilket hittills var rätt beslut då aktien har rasat 15% till. Förlusten i sig är minimal för mig men likväl är det alltså min sämst affär. Två andra innehav som har haft väldigt dålig utveckling i år är Nordea och Skanska. Nordea är ner nästan 26% och Skanska är ner strax över 17%. Då jag inte har sålt något av bolagen och realiserat en förlust så är de tekniskt sett inga dåliga affärer än men just nu har de båda en riktigt trist utveckling. Nordea tror jag dock starkt på inför framtiden och ser att uppsidan växer och växer. Skanska lär dock få fortsatt körigt framöver men jag ligger kvar och inväntar bättre lägen.

Gällande utdelningarna som så klart är det viktigaste i min portfölj så nådde jag inte bara mitt första mål med 10,000 och 12,000kr i utdelningar i 2018 (12,118kr totalt) men kom även upp och över mitt stretch-goal på 15,000kr i förväntade utdelningar. Idag är mina förväntade utdelningar för 2019 16,935kr och jag hoppas att utöver mina löpande investeringar så ligger några utdelningshöjningar i korten.


Planer för 2019:

Det första målet 2019 blir att nå 20,000sek i förväntad utdelning men jag vill ändå satsa hårt mot 24,000sek då det är något speciellt med att snitta en viss siffra i månaden. Dock vill jag vara försiktig i marknaden då jag förväntar mig stora svängningar och en sättning på 20% till kan komma och skaka om portföljen (inte utdelningarna nödvändigtvis).

Nästa steg är sedan 30,000sek i förväntad utdelning men nu börjar jag bli girig...

Annars vill jag fortsätta höja sparkvoten och se till att jag utmanar mig själv med sparandet samtidigt som jag lever ett väldigt bekvämt liv med resor, utgångar, vänner och familj. Jag har även nyligen köpt en bostad som jag kommer få tillgång till under Q1 så där kan det tillkomma några extra utgifter som kan påverka årets sparkvot.

Annars funderar jag på att ta in några fler företag som handlas i EUR för att sprida riskerna mellan Dollar, Euro och Svenska Kronor men detta är mer långsiktigt. Portföljen har just nu 19 innehav och mellan 15-20 innehav känns hälsosamt och går att hålla koll på.

För 2019 hoppas jag att sättningen i marknaden går långsamt och förblir sansad samt att jag kan hålla mig över en positiv avkastning under mitt fjärde aktiva år på börsen. Jag hoppas även att jag är fortsatt frisk och att jag får spendera mycket tid med vänner och familj.

Tack för ett fantastiskt år och Gott Nytt År till er alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar