söndag 30 december 2018

Månadsrapport - December 2018

Tur att jag inte är Day Trader för min uppskattning om att börsen skulle upp 2% innan årets slut resulterar nu i att OMX är ner 7% så en spread på 9%. Hujeda mig...

Men med defensiva aktier och spridda köp så håller min portfölj fortsatt nosen över vattenytan.

Nu till rapporten!

December 2018

01-12-2018 till 28-12-2018

Utveckling:



Årlig utdelning:



Nya innehav:

ABB

Nobina

Axfood

Nordea

Sålda innehav:

Inga

Utdelningar:

Realty Income

Till att börja med så har jag ändrat mina förväntningar gällande Hemfosa för 2019. Förra månaden skrev jag at jag lät utdelningen hänga kvar tills vi har fått ett besked från företaget men jag har insett att detta skruvar upp förväntningarna på portföljen markant vilket jag inte är bekväm med. Efter att ha läst lite analyser så har jag därför bestämt mig för att sänka den förväntade utdelningen till hälften för att instället hoppas på positiva nyheter vid årsredovisningen. Där av har mina förväntade utdelningar knappt rört på sig sedan förra månaden.

Jag har även passat på att köpa mer i ABB som blev straffat efter försäljningen av Power Grids. Något jag (och Christer Gardell) tror är helt rätt då det har varit den del av företaget som har halkat efter och de kan nu fokusera på Electrification, Automation and Robotics. DA % ligger nu på över 4% vilket är bra och trots at verkstad förväntas få stryk i en nedgång så tror jag på deras fokus gällande framtida logistik och kostnadsbesparingar (robotar vs människor etc) och tror därför att de kan klara sig bättre än företag som t.ex gör bromsar till bussar...

Annars fyllde jag på i mina konjunkturokänsliga bolag så som Nobina och AxFood samt rundade av lite i Nordea då de nu är över 9% DA. Jag har redan stor exponering mot dem genom aktien samt Sampo men jag har conviction här och hoppas att jag får rätt

Innan jag planerar inköp i Januari så skall jag först summera året i en årskrönika som kommer ut under den långa nyårshelgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar