måndag 18 december 2017

Björn Borg - Tankar om 106% utdelning.

Som utdelningsinvesterare så är det viktigaste som finns att företaget har en solid kassa och att inget händer med intjäningen. Något som fått mig att avvakta med AstraZeneca men något även ett företag jag äger, Björn Borg, är utsatt för. Jag har tittat lite på det faktum är att de delade ut 106% av vinsten förra året men har insett följande:

1. De sitter redan den 30e september med 2sek cash per aktie och utan att tjäna en krona till så är utdelningen säker. Detta innan Q4 som står för nästan 40% av årets totala försäljning.

2. Förra året gjorde de strax under 50miljoner i vinst och delade ut strax över vinsten (1.88sek vinst och 2,00 utdelning per aktie). De behövde då också betala 22miljoner till Björn Borg själv vilket var den sista avbetalningen för varumärket som nu ägs till 100% av Björn Borg AB. Det betyder alltså att de kommer, allt annat lika, ha 70miljoner i slutet av året och kan fortsätta dela ut 2,00 sek per aktie och ändå ha 1,00 sek kvar, grovt räknat. 
3. De ligger strax efter EPS från förra året när de avslutade Q3 (1.04 mot 1.14) dock har de förvärvat grossister i Benelux vilket har kostat en del men redan höjt omsättningen med 10% på ett år vilket är imponerande och gissningsvis bara i uppstartsfasen.

Slutligen så är det viktigt att komma ihåg att filmen, som hittills har fått bra kritik och redan dubblat sin budget i omsättning bara hade premiär i Europa i September (Nederländerna, som är BBs näst största marknad i Oktober) och i USA den 16e November. Vilken marknadsföring det ger kortsiktigt kanske visar sig i julförsäljningen men vad den ger långsiktigt är mer spännande. Speciellt nu när Björn Borg vill slå sig in i USA.

Jag ligger -20% i mina aktier men är fortsatt lång. Det är dock ett av mina mindre innehav men kan tänka mig att dubbla eller trippla efter att de släpper årsrapporten i Februari.

Jag fram emot att se filmen, som har kallats Rush on Grass, när jag får tid i mellandagarna.
x

3 kommentarer:

  1. Jag förstår hur du tänker och har faktiskt tagit in Björn Borg i portföljen för ca ett år sen. Lite för tidigt kan man säga... :/

    Resonemanget då var samma som du har. Dock har företaget lyckats med att knappt inte leverera bättre resultat än förra året trots de uteblivna royaltypengarna. Jag gillar deras produkter och tror ändå att de har en framtid. Jag kommer köpa fler aktier i Björn Borg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att timingen är svår i denna aktie. Jag har varit +20% och minus lika mycket under de 6 månader jag har ägt den men som sagt, fundamentalt är det mycket som händer och i rätt riktning. Det blir spännande att se hur det blir 2018. Med lite medvind så kan den säkert gå riktigt bra.

      Radera
  2. Jag köpte aktien innan utdelningen och har fyllt på med fler sedan dess. Sitter tungt investerad i BB. Liksom ni har jag varit med allt ifrån +15% till -20%. Ligger nu cirka -14%. Ingen vidare organisk tillväxt, dock fortfarande liten tillväxt till skillnad från vissa andra klädesbolag. Har tänkt sälja aktien när det gick tungt i november-december. Vill dock fortfarande ge den en chans p.g.a. BB har inte många egna butiker som MQ, Kappahl, Lindex och H&M, om de kan få igång sport- och nätförsäljningen kan det bli bra, de har alla möjligheter att växa i marknader och sist men inte minst dollarförsvagningen. Men igen, det är alltid lättare att hitta positiva faktorer när du äger aktien. Hoppas bara man inte har försummat de negativa faktorerna.

    SvaraRadera