torsdag 30 november 2017

Månadsrapport - November 2017

November har passerat och lika så en bostadsbubbla och dagliga Bitcoin ATH. Nordkorea skjuter missiler och folk insider handlar. Världen stressar över det ena och det andra och själv sitter jag här och räknar utdelningar.

Vilken fantastisk sparform jag har hittat.

Nu till rapporten!

November 2017

01-11-2017 till 30-11-2017

Utveckling:



Årlig utdelning:


Nya innehav:

Tryg

Stolt-Nielsen

Byggpartner

Veidekke


Sålda innehav:

SAS Pref

Utdelningar:

-

Denna månad gjorde jag som planerat och köpte mina första Norska bolag, Stolt-Nielsen och Veidekke. Jag köpte även Danska Tryg. Efter att ha läst på om dessa bolag så känns alla tre riktigt vettiga trots att de nästan har dippat 10% var redan. Ingen fara på taket då det är bevakningspositioner tillsvidare men Stolt och Tryg lär jag fylla på i. Veidekke få nog bevisa en del till om de inte ska åka ut...

Pengarna till detta och mer fick jag genom att sälja av SAS Pref då jag tog beslutet att resan var klar där. Kanske för tidigt men då det är rätt säkert att de löses ut nästa år så vill jag undvika at hälften lämnas tillbaka till inlösen och resten blir SAS aktier, något som inte passar min utdelningsportfölj. Dock har SAS gjort en fantastisk resa och visar att Preferensaktier kan vara rätt väg att gå. Även om det kostar på.

Gällande utdelningarna så ökade de bara marginellt då SAS Pref hade en hög DA och de andra bolagen ligger mellan 4-7% samt att jag har en stor kluns med likvider just nu för eventuella IPOs. Har blivit nollad i alla hittills denna säsong så det visar sig hur det går med kommande. Just nu tittar jag på BioWorks och FlexQube.

Nu går vi in i årets sista månad och jag kommer ossanolikt nå mitt mål om 10,000sek i förväntad utdelning men vi ligger väldigt nära och det känns bra ändå. Portföljen tickar på bra och alla innehav känns stabila och utvecklas väl under året som gått och förväntas fortsätta så under kommande år.

I December planerar jag att fortsätta fylla på i Byggpartner samt Tryg och ska titta lite på Telia. Har även fått upp ögonen för Kinnevik/MTG och Kopparbergs som nu handlas på trevliga nivåer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar