måndag 30 oktober 2017

SAS Pref vs Byggpartner

Idag snubblade jag över ett nytt case om man jämför två av mina mindre innehav.

SAS Pref har tickat på väl under hela tiden jag har ägt aktien med ca 9.2% DA och nu förväntas det att den skall lösas in till våren. Som det ser ut nu så kan den alltså gå upp ca 1% om det går vägen och sen är sagan slut.

Självklart finns möjligheten att SAS Pref inte blir utlöst utan fortsätter ticka på med hög DA i flera kvartal till innan SAS bestämmer sig för vad man ska göra med detta.

Dock innebär dessa frågetecken osäkerhet och det kan påverka priset på preffen negativt och jag har därför funderat på alternativ.

Enter, Byggpartner.

Byggpartner har haft ett väldigt dåligt år sedan den listades för ca ett år sedan. Trots att omsättningen växer och vinsten ligger stabilt och de har en bra kassa så verkar inget göra marknaden nöjd och den ligger nu på 29kr med 8.6% i DA.

Byggpartner ser jag fundamentalt som en säkrare investering än SAS och på denna DA så ser det väldigt lockande ut. Att flytta pengarna från den ena till den andra skulle ge en minimal förändring gällande mina förväntade utdelningar och kanske är det läge att göra en flytt.

Dock brukar börsen ha rätt och det kan finnas fler anledningar till att Byggpartner handlas som den gör. Men caset är intressant. Byta en döende Pref mot ett växande företag och inte ge upp någon DA. Hur skulle ni göra?

SAS Pref är ca 4% av min portfölj. Byggpartner är ca 2%.

1 kommentar:

  1. Skulle behållit SAS Pref. Har en minimal post i min portfölj men eftersom precis som dig har en YOC runt 9 procent tycker jag det är lika bra att behålla så länge det går.

    Har ingen koll på Byggpartner. Bosjö är mitt alternativ när det gäller hög YOC.

    SvaraRadera