Har gjort lite djupare analyser denna månad och snöat i på BMW.
Med en fantastisk utveckling gällande försäljning och utdelning under de senaste 10 åren med stadiga inkomster, utdelningshöjningar och en utdelningsnivå på 30% av vinsten så känns det som ett väldigt spännande bolag även för framtiden.
Något spännande som jag gillar med BMW, som även äger MINI, är deras stora investeringar i bland annat Kina där de skall bygga 100% elektriska Mini Coopers och BMWs för att nå den inhemska marknaden. Här ser jag två starka varumärken som aggressivt arbetar sig in på en enorm marknad där elbilar kommer bli normen inom en snar framtid. Detta kan i min mening på lång sikt framtidssäkra ett segment med bra marginal för den Tyska tillverkaren även om Väst skulle börja svikta igen.
Jag läste igenom (okej skummade igenom) tre årsredovisningar och upptäckte bland annat detta:
1. BMW och Mini sålde över 100,000 elektriska bilar 2017 (inklusive Mini plug-hybrid) förra året. Detta är mer än vad Tesla sålde samma år.
2. Rolls Royce (som BMW också äger) har dragit ned på produktionen av Phantom och säljer dåligt i ME på grund av oroligheter. Här ser jag ett stort uppsving på kort sikt då situationen lugnar ner sig och oljepriset går upp. Kanske lanserar de då en uppdaterad Phantom och kan komma ikapp igen.
3. BMW 1 och X1 serien säljer bäst men det är en bra balans hela vägen upp till BMW 7 och 8. Brand Loyalty ser helt fantastisk ut och det verkar som om kunderna köper en BMW och stannar för resten av livet. Något som t.ex. Buffet skulle gilla.
4. BMW säljer motorcyklar som fan. Detta ser jag dock som en konjunktursindikator snarare än något bra.
5. BMW handlas till PE 6 och 5% DA och delar ut 30% av vinsten. Detta känns väldigt stabilt men betyder så klart att marknaden är orolig inför vad som skall komma. Konjunkturen, handelstullar och oroligheter spökar så klart. Dock köper BMW bara 15% av deras varor från Nordamerika (inklusive Mexico) och försäljningen ligger på mellan 15-20% i USA. Det känns inte som om det kommer påverkas så mycket som man kan tro. De har även en inhemsk fabrik i USA som visserligen skulle påverkas av inköp från utlandet men försäljningen i USA kan då skyddas till viss del.
6. Under finanskrisen så sjönk försäljningen med 10-15% och de var väldigt snabba med add justera produktionen. Vinsten sjönk dock med 90% (men de fortsatte att göra vinst). De sänkte då utdelningarna till krisnivå men tog snabbt igen det de kommande 2 åren och stormade på som aldrig förr. Jag tänker mig här att efter att ha upplevt en kris av sådan storlek så är BMW beredda på att detta skall ske igen och liknande krissänkning kommer inte krävas (även om en mindre sänkning kan komma att bli av).
Slutligen så känner jag följande. BMW är idag otroligt hälsosamt och en stark kandidat i min utdelningsportfölj. De säljer bilar och tjänar pengar som aldrig förr och efter att ha klarat sig bra genom en tidigare finanskris så förväntar jag mig att företaget kommer fortsätta att ticka på även om aktien skulle få sig en smäll. Därför anser jag att BMW passar i min långsiktiga utdelningsstrategi och jag kommer ta en position i företaget efter deras nästa rapport den 2a Augusti (då jag inte är intresserad av att handla på spekulation innan).
Vad tror ni om BMW? Äger ni den själva?
6. Under finanskrisen så sjönk försäljningen med 10-15% och de var väldigt snabba med add justera produktionen. Vinsten sjönk dock med 90% (men de fortsatte att göra vinst). De sänkte då utdelningarna till krisnivå men tog snabbt igen det de kommande 2 åren och stormade på som aldrig förr. Jag tänker mig här att efter att ha upplevt en kris av sådan storlek så är BMW beredda på att detta skall ske igen och liknande krissänkning kommer inte krävas (även om en mindre sänkning kan komma att bli av).
Slutligen så känner jag följande. BMW är idag otroligt hälsosamt och en stark kandidat i min utdelningsportfölj. De säljer bilar och tjänar pengar som aldrig förr och efter att ha klarat sig bra genom en tidigare finanskris så förväntar jag mig att företaget kommer fortsätta att ticka på även om aktien skulle få sig en smäll. Därför anser jag att BMW passar i min långsiktiga utdelningsstrategi och jag kommer ta en position i företaget efter deras nästa rapport den 2a Augusti (då jag inte är intresserad av att handla på spekulation innan).
Vad tror ni om BMW? Äger ni den själva?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar